Lindas och Johannas Scones

Scones

Scones
är något av det godaste jag vet... i perioder kan jag äta en om dagen!

Min vän Linda visade mig ett bra grundrecept hon hade på scones och av det utvecklade hon och jag recept på lite mer hälsosamma scones! En variant bjuder jag på här.

Ingredienser:

5  dl dinkelmjöl
2 dl fullkornsmjöl av dinkel
1 dl sojamjöl
1 dl krossade linfrön
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
1,5 dl flytande smör/150 g smält smör
4 dl mellanmjölk/standardmjölk


Blanda först alla torra ingredienser. Tillsätt också ev. någon krydda, torkade örter eller ca 1 dl russin om du vill. Russin är väldigt gott att ha i om sconesen ska ätas som de är. 

Blanda sedan i smör och mjölk och rör ihop med en gaffel till en lös men formbar deg. Om du tycker degen är alldeles för kladdig för att du ska kunna forma den - tillsätt då lite mer sojamjöl, 1-2 msk. Själv tycker jag sconsen blir godast när degen är så kladdig som möjligt.

Forma sedan den kladdiga degen till ca 10-12 sconesbollar (ta lite vatten på händerna mellan det att du rullar bollarna  - så att degen inte fastnar i händerna) och lägg dem på bakpapper på en plåt. Tryck till dem lite lätt så de får en ngt platt botten.

Grädda sconesen i ca 250 grader i ca 10-12 minuter tills de är gyllenbruna. Alla ugnar varierar så passa sconesen noga!

Sconesen är jättegoda att frysa in och sedan ta fram ett par timmar innan de ska ätas.

Ät sconesen som de är eller med t.ex smör, ost och en kopp grönt eller vitt te!


Bon Apetit!