Zara Öbergs 50 husmorstips för en friskare, kryare och piggare livsstil

Zara Öbergs 50 husmorstips för en friskare, kryare och piggare livsstil




Källa:
http://www.zarahssida.se/

http://www.piggabarn.se/blog.php?bid=363

För att inspirera alla som läser min blogg har jag hämtat dessa fina och intressanta tips från fantastiska Zara Öbergs sida.

Örtmedicin och läkeväxter har används under tusentals år och är naturliga, billiga och enkla vägar till en hälsosam och frisk livsstil. Öka ditt immunförsvar, minska feber, lindra förkylning, ta bort eksem och munsår... Stimulera hårväxt, minska mjäll, återfukta huden... Våra husmorskurer hjälper dig till en friskare och kryare tillvaro!  

1. Förkylningsboosta med C-vitamin
Starta din dag med ett glas färskpressad juice, baserat på minst en färskpressad citron och apelsin för att undvika och förbättra förkylning och öka förbränningen.  Ta även en till två teskedar kollodialt silvervatten tre till fyra gånger om dagen mellan dina måltider, för att ta bort alla former av infektioner och bakterier. (OMX, MMS, MSM ger liknande effekt som kollodialt silver)  

2. Leversköljning
För att skölja och rena din lever, så blandar du enkelt ner 1 msk olivolja och dricker. Oljan sköljer/spolar rent levern och ökar dess effektivitet.

3. Minska på slemhostan
Undvik alla mejeriprodukter under din förkylning, då de fungerar som slembildande och skapar miljöer där virus och bakterier trivs. 

4. Motverka förkylning
Koka och dricka 2-3 koppar te baserat på 1 msk färskmalen kryddnejlika, 1 tsk färskriven ingefära och 1 tsk anisfrö och/eller malen 1 tsk lakritsrot.

5. Skölj genom din näsa och bihålor
Använd en nässköljningskanna som du finner på närmaste hälsokost. Tillsätt ett par droppar pepparmyntsolja i vattnet om du vill ha starkare effekt. Genomför samma rutin morgon och kväll.

6. Lindra huvudvärken
Drick flera glas ljummet vatten, aktivera dig och/eller motionera en stund. Passa på att vistas i frisk luft, så påverkar det din skarphet och kreativitet på positivt vis.

7. Huvudvärkslindra med vatten
Huvudvärk kan förbättras genom vattenbehandlingar, såsom en varm dusch i nacken och utmed ryggraden och/eller ett varmt fotbad. Detta avleder blodet från hjärnan och minskar trycket.

8. Akupressur för minskad huvudvärk
Akupressur kring näsan och ögonens muskelfästen är oerhört effektivt. Tryck till lite lätt kring näsryggen, vid näsvingarna, tiningen och i ögats vrår. Be någon om hjälp om du har svårt att slappna av.

9. Lugnande örter
Flertalet örter verkar lugnande/lösande av både infektioner och värk. Använd akupressurkunskaperna om fotnervernas kroppspåverkan. Tappa upp ett fotbad och drick samtidigt ett 1-2 koppar örtte kokade på tex: kamomill och citronmeliss.

Tips på ett enkelt örtté :
1 tsk kamomill, 1 tsk ljung, 1 tsk pepparmynta, 3/4 liter vatten. Lägg örterna i vattnet, låt sjuda upp och dra i ca 5 minuter. Sila och drick UTAN mjölk eller socker. För att få en naturlig sötma så kan du koka med lite frukt eller bär i vattnet.

10. Inflammationshämmande vitlök
Vitlök är inflammationshämmande och kan med fördel användas i alla dagens mål mat. Den har positiv inverkan på matsmältningen, blodtrycket och hjälper kroppen att lyfta ut tungmetaller såsom kvicksilver. Förvara vitlök i lerkrus för bästa hållbarhet och stoppa gärna ner den i lite jord och använd blasten som växer upp.

11. Mild lök för medicinering
För att erhålla mildare smak, så kan du skala och lägga vitlök, röd lök eller gul lök i kylen, täckt med vatten och låta stå över natten. För att motverka lukten av lök och vitlök så kan du tugga på persiljeblad eller kryddnejlika.

12. Stärk hår och naglar med kisel
Åkerfräken finns i lösvikt eller som tepåsar, är rikt på kisel och behövs för naglar,hår och bindväv. Överdosera inte, då den är mycket vätskedrivande.

13. Basa upp PH-värdet med Ääppelcidervinäger 
Vinägern fungerar som en balanserande smaksättning som påverkar ph-värdet i vår mage men är också utmärkt som mjukgörande medel för huden, för att motverka tröga magar (1 msk i ett glas ljummet vatten) och som gurgelvatten vid halsont.

14. Bättre sömn med kamomill
Kamomill finns att köpa i lösvikt eller som tepåsar, är ett billigt och ofarligt sömnmedel, en förkylningsdryck som lugnar ner, som verkar kramplösande vid magbesvär och kan användas som omslag vid hudutslag och värk.

15. Boosta immunförsvaret med vitkål
Vitkål är liksom andra kålsorter mycket C-vitaminrik, anses ha medicinska effekter så som stimulans av immunförsvaret, bakterie- och virusdödande samt påverka sårläkning i positiv riktning.

16. Sårläkning med honung och silvercremé
Honung har sårläkande egenskaper och kan användas vid munsår, skavsår och till mindre brännsår. Även silvercremé är toppen för sårläkning.

17. Fibertillskott för motion av mage- och tarmsystem
För att öka fiberinnehållet på naturlig väg, så kan du lägga 2-3 fikon i blöt i ett glas vatten över natten. Drick fikonvattnet direk på morgonen, på fastande mage.

18. Linfrökur som sätter igång magen
Linfrön motionerar och rensar mage/tarm. Kör en linfrökur genom att ta 2 msk linfrö tillsammans med dryck, fil och musli eller gröt. För att tillgodogöra dig de fetter som finns i fröna, så bör du äta dem krossade.

19. Vita tänder på naturlig väg
Skapa härligt vita tänder på naturlig väg, genom att använda en klyfta citron och gnida mot dina tänder. Missfärgningar av nikotin, rödvin, blåbär försvinner eller minskas avsevärt. (en ituskivad jordgubbe kan ge samma effekt som citron)

20. Snabb, enkel kur för fräsch andedräkt
Salvia ger en fräsch andedräkt som renar och friskar upp genom att du gnider färska blad mot tänder och gom.

21. Örtté för dålig andedräkt
För att motverka dålig andedräkt, drick örtté med anis, malört, pepparmynta, rölleka eller citronmeliss. Andra effektiva sätt för att motverka dålig andedräkt är att tugga på anisfrön, enbär, färska eller torkade blad av citronmeliss eller persilja.

22. Mjuka upp läpparna med gurka
Få bort dina torra och spruckna läppar genom att gnida med färsk gurka flera gånger om dagen tills läpparna blivit mjuka igen.

23. Läk munsår med honung
Honung mjukar upp torra läppar, läker munsår och sprickor och används lämpligast genom att du stryker på ett tunt lager.

24. Minska på tandvärken
Tandvärk avhjälper du enkelt genom att skära en ring av en rödlök och stoppa in mellan tandköttet och kinden. Vitlök och gul lök är också bra men inte lika effektiva.

25. Nejlika och rågmjöl för mindre tandsmärta
Du minskar tandvärken även genom att tugga på kryddnejlika eller genom att värma rågmjölsgröt i en tygpåse och hålla mot kinden.

26. Motverka inflammation med gurkmeja 
För att motverka inflammationer och smärta, så är gurkmeja ibland det mest effektiva du kan äta. Det finns att köpa i vanlig hälsokostbutik. 

27. Boosta synen med B-vitamin
Vitamin B2 (riboflavin) är verksamt för synen och finns tillsammans med övriga B - vitaminer i närings - och öljäst, mesost, mjölk, inälvsmat, kött, fisk, ägg, fullkornsprodukter, ärter och bönor.

28. Minskad risk för synskador med E- vitamin och Selen
E-vitamin och spårämnet selen kan förebygga skador på ögats lins såsom gråstarr. Du hittar E - vitamin i vetegroddar, vegetabiliska oljor och fullkornsprodukter.

29. Bättre mörkerseende med A-vitamin
Dåligt mörkerseende, varbildningar och andra ögoninflammationer kan bero på brist av vissa vitaminer, då främst på vitamin A som motverkar nattblindhet, inflammationer och dålig syn. A-vitamin finns i fiskleverolja, lever, smör, mejeriprodukter, fet fisk och ägg.

30. Fräscha, pigga ögon med gurka
Den vattenrika gurkan är ett gammalt knep mot "rynkiga" ögon eller trötta påsar. Skär 2 skivor av en gurka och lägg dem på dina ögonlock, ligg ner och vila minst en kvart, låt svalka skönt och dämpa dina svullnad.

31. Minskade påsar under ögonen med Selleri
Selleri är vätskedrivande och genom att använda ett avkok så kan du enkelt kurera påsarna under ögonen. Skala och skär 150 gram rotselleri i bitar. Låt koka i 4 dl vatten under lock i 20 minuter, sila och drick 2 dl varje dag under en veckas tid.

32. Ögonbad  mot allergiska reaktioner och ögoninlammationer
Gör ditt eget ögonbad för att motverka ögoninflammationer eller allergier. Koka upp 1 liter vatten tillsammans med 9 gram salt, låt svalna, använd morgon och kväll och förvara i kylskåp. Ett " engångsbad" för irriterade ögon skapar du enkelt genom att koka upp ett glas vatten med en nypa salt. Låt svalna, skölj ögonen grundligt i badet och sedan med vanligt vatten. Skölj alltid ögonen i ljummet vatten, ej i iskallt eller kylskåpskallt vatten!

33. Behåll din ögonspänst och elastik med "ögongymnastik".
Du tränar upp ringmuskulaturen runt dina ögon genom att knipa ihop ögonen hårt, flera gånger dagligen. Ögongymnastik för att vidga synfältet är bra för alla men särskilt viktigt för dig som bär glasögon. Övningen innebär att du tittar ut i periferierna utan att röra huvudet, endast ögonen.
1. Se så långt som möjligt åt sidorna - rakt åt vänster, sedan rakt åt höger i rask takt.
2. Se rakt uppåt och sedan nedåt.
3. Se snett uppåt till vänster, därpå snett nedåt till höger dvs: diagonalt.
4. Genomför samma rörelse men åt motsatt håll - först höger sedan vänster.
5. Rulla runt med ögonen i högervarv, så långt ut du kan i den yttersta periferin.
6 Genomför samma rörelse i vänstervarv.

34. Avocado för starkt hår
Använd enkel avocadoinpackning för att få starkt och välmående hår. Gröp ur en avocado som är väl mogen (skalet bör vara åt det bruna hållet), massera in massan i håret, täck med aluminiumfolie, en het virad frottéhandduk och en duschmössa. Undvik att få avocado i hårbotten. Låt inpackningen verka minst en halvtimme, tvätta och skölj.

35. Äggboosta för starkt, välmående hår
2 äggulor har samma inverkan på håret som ovan. Knäck äggen och ta bort äggvitan, blanda gulorna, masseras in i håret och låter verka i 30-40 minuter med en varm virad handduk kring huvudet. Skölj noga!

36. Vetegroddsolja och äppelcidervinäger för stimulerande av hårväxt
Dressing är inte bara bra för magen utan är även ett ypperligt sätt för att stimulera ditt hår och din hårväxt. Värm 2 msk vetegroddsolja och blanda i 1 msk äppelcidervinäger. Massera in blandningen i håret, vira en varm fuktig frottéhandduk kring huvudet, låt verka ca 30 minuter, tvätta ur och skölj grundligt.

37. Mjällfritt hår med äppecidervinäger
Skölj håret i 1 msk äppelcidervinäger istället för balsam för att få det vackrare, glänsigare, luftigare och mjällfritt. Upprepa behandlingen några veckor

38. Blek håret med citron eller ketchup
Pressa saften av en halv citron över nytvättat hår och låt det torka i solen för att skapa naturligt blekta slingor. Ketchup har samma blekande effekt som citronen.

39. Åkerfräken för hållbart, slitstarkt hår
Drick örtte kokat på kiselrik åkerfräken för att skapa ett hållbart och slitstarkt hår.

40. Blondera håret med Kamomill
Örten är lämplig för ljusa hår, gör håret blondare och lite extra glansigt. Koka kamomill i vatten och skölj genom håret efter duschen.

41. Varm hårnyans med gyllenton
Ringblomma ger ljust hår en varmt, gyllene ton och används på samma sätt som ovan.

42. Mörka håret med Salvia
Slavia gör mörkt hår mörkare, ökar dess volymen och hjälper mot mjäll. Används på samma sätt som ovan.

42. Stimulera hårväxten med Rosmarin 
Rosmarin är lämpligt för mörkt hår och gör det glansigare samt stimulerar hårväxten. Använd på samma sätt som ovan.

44. Naturligt balsam med lindblomma
Avkok från lindblomma gör håret mjukt och lättskött och är ett ypperligt alternativ mot balsam.

45. Förbättra din matsmältning
Påverka din matsmältning positivt genom att pressa en citron i ett glas ljummet vatten. Drick vattnet 20 minuter innan måltiden för att stimulera magsyreproduktionen. ’

46. Basa upp kroppens PH-värde
Björkaska och högkvalitativt bikarbonat är naturligt och basar en sur kropp, så att du får rätt ph-värde.

47. Minskade hudinfektioner och eksem
Hudinfektioner eller eksem minskas eller försvinner helt genom att du stryker ett tunt laget med silvercremé.

48. Dämpa förkylningen med gulddroppar
Gulddroppar eller enchinea är effektiva förkylningsdämpare som motverkar feber, infektioner och stärker immunförsvaret.

49. Öka immunförsvaret med antioxidanter och superfruits
Boosta med superbär och antioxidantrika livsmedel såsom gojibär, mullbär, acai, havtorn, hallon och blåbär.

50. Minska ditt magont med pepparkorn
För magont hjälper pepparkorn eller avslagen coca cola.

 /Jo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0