Ayurveda

Jag har ganska nyligen varit hos min yogalärare Sara, som också är näringsterapeut och ayurvedisk konsult, för en ayurvedisk analys... även om jag redan innan var påläst i ämnet så var det mycket intressant vad hon hade att säga om min hälsa enligt den ayurvediska läran:)... Eftersom jag tycker denna lära kan vara till stor hjälp för oss människor så vill jag dela md mig av min kunskap!

Jag inspireras väldigt mycket av den ayurvediska filosofin. Jag kände faktiskt till den redan som 15-åring:)... jag hade ofta magproblem förr och läste då mycket för att hitta information vad jag kunde göra åt det, och då kom jag genom någon tidning i kontakt med ayurveda. Det är i och för sig först nu jag börjat förstå vitsen med den:)... allt tar tid:) Jag tycker läran är hållbar, relativt enkel att förstå och lära sig, flexibel och den strider inte mot andra läror. Den är således ödmjuk! Enligt ayurvedan finns det alltså inga motsättningar mellan den och t. ex. det västerländska sättet att se på kroppen. Tvärtom. Ayurvedan sägs också många gånger vara en föregångare till vår tids naturvetenskap, vad som skiljer dem åt är terminologin och viss klassificering.

Namnet ayurveda betyder kunskap om livet och läran har sitt ursprung i Indien för 5000 år sedan. Läran är inriktad på friskvård och menar att vi befinner oss i ett kretslopp som hela tiden strävar efter att vara balans! Ayurveda beskriver, precis som den yogiska läran, människan som en helhet (kropp, sinne och själ). Just detta är den stora skillnaden mot den västerländska vetenskapen, att se kropp, sinne och själ som en helhet som påverkas av varandra och behöver balanseras. I väst ser vi ofta sinne och själ som något som framförallt har med hjärnan att göra.


Ayurveda är framförallt ett sätt att förstå livet och dess sammanhang och hur olika faktorer påverkar varje unik människas liv, välbefinnande, sinne m.m. Alla har sina speciella behov och ingen är lik någon annan. Läran handlar mycket om självkännedom, ett verktyg att lära känna vad just du mår bra av. Enligt läran sägs varje människa ha en unik balans. Läran utgår från att allting i vår värld består av de fem elementen.... vatten, jord, eld, luft och rymd. Det som är spännande med detta är att vi faktiskt finner elementen till och med i en atom!! Där har vi alltså förankringen i vetenskapen:). I en atom är jord- och vattenelementen representerade av protonernas massa, eldelementet av elektronernas laddning och luftelementet av deras rörelse. Rymdelemenetet representeras av det utrymme som finns mellan atomens partiklar.


Att vara i balans är att vara frisk och kroppen strävar hela tiden efter detta enligt den ayurvediska läran. Sjukdom kan ligga långt tillbaka. Kroppen kompenserar så länge den kan, men till slut uppstår en synlig obalans. Det viktigaste är att lyssna på kroppens signaler! Den ayurvediska läran bygger på erfarenheter och vi kan lättare öka vår självkännedom genom att lära oss av denna.

Enligt ayurveda kan egenskaperna hos allt levande, dvs. människa, djur, växter m.m., beskrivas med hjälp av de olika elementens energier kombinerade två och två (en av dem dominerar dock) - dessa dynamiska krafter kallas inom ayurvedan för olika doshor; vata, pitta, kapha. Vata bastår av luft och rymd, pitta av eld och vatten, och kapha vatten och jord. Det är kunskaperna om dessa tre krafter som kan hjälpa till att skapa balans. De olika doshorna finns alla representerade i oss människor, dock i olika mängd. Genom olika sätt går det att läsa ut vilken eller vilka doshor som dominerar hos en viss person, och det är med den kunskapen och med kunskapen om de olika doshorna som det sen är möjligt att att skapa balans! Balans kan då skapas genom olika livsråd, fokus är då mycket på självvård och mat... vad en viss person bör äta för att må så bra som möjligt, men också hur mycket sömn, vila, aktivitet m.m. som behövs......


För att ta reda på vilken av doshorna som dominerar en viss person finns det olika sätt, nämligen enkla tester om kroppstyper och om hur du fungerar , beter dig, reagerar, ser ut m.m...Vidare finns det lite mer avancerade tester som en ayurvedisk konsult kan göra, såsom pulsmätningar och kotroller av tunga, naglar och ögon. För oss som inte är utbildade inom ayurveda kan det vara svårt att förstå hur testerna går till, men det är väl inte alltid vi förstår oss på vad en läkare gör heller:).... om resultaten stämmer bra överens med de testerna du själv kan göra så har du i alla fall uppnått bra garantier:). Annars får du helt enkelt lära dig hur det går till. Det gäller ju i alla fall att ha förtroende för den man går och gör testerna hos. Jag har i alla fall fullt förtroende för Sara! .. framhållas ska också att energierna inte är konstanta, utan ständigt under förändring. Det betyder att du kan ha mer av en dosha vid vissa förhållanden och mer av en annan vid andra. Allting påverkar: miljö, klimat, mat m.m. En person kan alltså ha en grund i vata men i vissa sammanhang få överksott i en av de andra doshorna. Det betyder att i grund och botten handlar läran om självkännedom!!


Grundläggande för vata är följande egenskaper: kall, torr, skrovlig, subtil, rörlig, klar, flyktig, oregelbunden, lätt. Oftast en rörlig, överentusiastisk och oförutsägbar person med tunn kropp som oroar sig mycket, som lär sig snabbt men också glömmer saker snabbt.

En vatadominans i balans karaktäriseras av snabbhet, energi, spontanitet, kreativitet och flexibilitet. I obalans blir en vata istället rastlös, orolig, okoncentrerad, förstoppad, torr och får värk.


Grundläggande för pitta är följande egenskaper: het, fet, vass, flytande, sur, ljus. Oftast en person som gillar att tävla, är lättirriterad, har normal kroppsbyggnad och snabbt intellekt.

En pitadominans i balans karaktäriseras av varm personlighet, känslighet och utstrålning. I obalans har en pitta istället ett hett humör, hudproblem och är kritisk.


Grundläggande för kapha är följande egenskaper: tung, kall, fet, långsam, slemmig, kompakt, mjuk, statisk, söt. Oftast en stark, uthållig, långsam person med jämn energi och tendens till viktökning.

En kaphadominans i balans karaktäriseras av lugn, stabilitet, sympati och en förlåtande personlighet. I obalans har en kapha istället viktproblem, allergier och är nedstämd.


För att må som bäst behöver de olika doshorna det som balanserar upp de nämnda egenskaperna....en vatadominans behöver t.ex regelbundenhet, varm mat, varma kläder, mindre aktivitet osv.... En pittadominans behöver t.ex. svalka, återhämtning, tålamod... En kaphadominans behöver kall mat, mer aktivitet, förändring....


Det är inte möjligt att på de få sakerna som jag räknat upp ovan, bestämma rätt dosha på en person... jag menar alla kan väl vara känsliga eller oroliga etc... det krävs lite mer kunskap och tester än så här:)..... detta är bara övergripande drag och oftast har vi en dosha som dominerar men de andra påverkar oss också. Men än en gång vill jag säga att ayurveda handlar om självkännedom! Behoven varierar alltså.


Jag tror det här är lagom info till en början om denna lära ... om ni som läser är mer intresserade än så här, får ni gärna höra av er till mig för att få lästips m.m. eller helt enkelt googla på området:).


Jag bidrar också gärna med kostråd och exempel på de enklare testerna om ni vill! Det finns ganska tydliga råd för de olika kroppstyperna inom ayurvedan! Hör av er i så fall!


Ayurvedans råd har absolut gjort att jag känner mig mer i balans, hur tramsigt det än kan låta för många, så funkar råden väldigt bra för mig. och ja det är ju det som är det viktiga! Jag hävdar alltså inte att det på något vis är den enda läran att lyssna på, utan snarare att råden kan hjälpa till om behov finns!


Trevlig helg!

/Jo

#1 - - Johanna/Jo:

Det finns en sida på nätet som är rätt bra inom området: home.htm" rel="nofollow">http://www.holisticonline.com/ayurveda/ayvhome.htm

#2 - - Johanna/Jo:

länken fungerade inte - testar igen, kopiera ut den annars....

home.htm" rel="nofollow">http://www.holisticonline.com/ayurveda/ayvhome.htm

#3 - - Johanna/Jo:

Ngt fel... gå in på www.holisticonline.com välj alternative medicin och sedan Ayurveda.... då kommer du till rätt ställe.