Risgrynsgröt



För andra gången denna vecka har jag kokat risgrynsgröt - mums! Jag gillar alla sorters gröt väldigt mycket!
Igår kokte jag gröt på quinoa - inte lika gott som risgrynsgröt men i godhet är den jämförbar med havregrynsgröt!!!! De godaste grötsorterna är enligt min smak mannagryn och risgryn....

Jag följer formeln 2-4-8 vid risgrynsgrötkokning och tycker det blir mycket bra!

Alltså, koka upp 2 dl rundkornigt ris (grötris) i 4 dl vatten och en klick smör. Låt koka med lock på svag värme i 10 minuter. Häll sedan i 8 dl mjölk (jag använder gammeldags mjölk) och rör om ordentligt under uppkoket... låt sedan stå med lock på mycket svag värme under ca 40 minuter utan att röra om i den. Låt ev. en kanelstång koka med eller lite äkta vanilj. Om det fortfarande är vätska kvar efter 40 minuter låt stå längre tills den uppnår önskad konsistens och ev. ta av locket. Om den är för tjock späd med lite mer mjölk!

Gröten förvaras i kylen och kan sedan portioneras upp på morgonen och värmas lite i micron. Servera med blandade bär eller något annat gott som du gillar!

Trevlig första advent!
/Jo