Lucka 9



I chokladkalendern är där ett litet chokladhjärta som jag äter till mitt te. Sagan fortsätter... "They packed the saddle bags and Mary made the journey on a donkey."...

I tekalendern heter teet för dagen, nr 9, Hildegards relaxingtea och teet innehåller (står på tyska men som tur är förstår jag en del och resten googlar jag:)) citronmeliss, lavendel, salvia, persilja, fänkål och ringblomma. En riktig trädgårsblandning:).... smaken är mild och citronmelissen är framträdande. Men jag kan ana persilja:). Förhoppningvis får jag en lugn och fin dag efter att jag druckit den här blandningen!

Dagens vitamin är D-vitaminet. Ett fettlösligt vitamin som är viktigt för kacium- och fosforupptaget samt nödvändigt för ben (skelett), brosk och tänder. Dessutom är det hjälpsamt i syfte att förebygga artros och skyddar mot muskelsvaghet. D vitamin finns i två former, D2 och D3. D2 finns i små mängder i mat så som fet fisk och ägg medan D3 bildas i huden när vi utsätts för solljuset under sommartiden. Även om kroppen lagrar D-vitamin så kan tillskott vara rekommenderat om vi inte äter tillräckligt med fisk eller får mycket solljus.

D-vitamin har enligt senaste rönen (kostdoktorn.se) också visat sig spela en roll vid depression och psykisk instabilitet. Vidare, enligt läkaren Helena Nyblom (författaren till boken Supermat), visar också senare års forskning alltmer stöd för att D-vitamin, till följd av hormonlikheter, kan hämma cancer. Man tror att brist kan förorsaka viss cancer och bidra till spridning.

Dagens hälsotips är HONUNG. Honung är ett naturligt anticepticum som innehåller en typ av antibiotiska medel som förebygger infektion och dödar bakterier, virus och svampar. Honung är också en antioxidant som skyddar kroppen mot fria radikaler (som kan göra oss sjuka). Honung kan med fördel användas på huden som sårläkande medel. Honung är också användbart som ingrediens i en hemmagjord ansiktsmask. Flytande honung är lättast att använda då. Blanda tex i lite socker, örter och lägg på huden en stund och peela försiktigt. Huden blir len och fin! En tesked honung kan också lena en hals som gör ont. Förhoppningsvis försvinner infektionen också snabbare:)

Ha en trevlig dag!
#1 - - Helena:

Honung hjälper även mot hosta!