Världens godaste chokladkladdkaka?!!



Chokladkladdkaka - recept kommer från tidningen ELLE


8 personer
Gräddas 15-20 minuter i ugn på 150 grader

Muscovadosockret ger kakan en extra rik och fyllig smak, men det går bra att ersätta med farinsocker.

50 g smör
2 ägg
2 dl mörkt muscovadosocker/farinsocker
1/2 dl matolja
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 150°. Smörj en ugnssäker form på 20 diameter. Smält smör. Vispa ägg och muscovadosocker fluffigt, rör ner smör och olja.

Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll ner i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen 20–25 minuter, tills kakan är fast men fortfarande har en lös kärna. Prova med en sticka. Servera med lättvispad grädde. Kakan går också bra att frysa.

Johannas tips! Jag använde farinsocker, blev bra! Vill du få kladdkakan extra chokladig kan du trycka ner 50-100 g mörk choklad och i smeten innan du gräddar den eller smälta motsvarande mängd och blanda i smeten. Vakta ugnen noga så kakan inte övergräddas, ca 15-20 minuter räcker nog!

Jag tycker inte kakan blev så bra som jag hade väntat mig... mkt god men inte helt bra:-) men boven i dramat kan vara min ugn som troligen är för varm! Inte ens maränger blir bra..men alltså jakten på den perfekta chokladkakan/chokladbakelsen fortsätter:-).... jag fick nyligen tips om att man ska frysa in smeten innan man gräddar den för då är det lättare att få ett hårt skal och rinnande innehåll...

Vill också tipsa om länken till Elles recept, www.ellematochvin.se , många fina recept att inspireras av!

God kväll i advent!
Kram Johanna