Johannas Kalkonfärssås med Pasta


Idag har jag tagit en lång skön promenad genom Malmös trevliga gator, parker och stränder till tonerna av Melissa Horns underbara röst. Sedan har jag ätit kalkon, dock inte hel, utan färs... lite som en aptitretare inför den kommande novembergåsen, Mårten Gås, den tradition som ligger mig varmast om hjärtat:)... Särskilt eftersom jag så mycket gillar både fågel och sås... och äppelpaj är inte heller illa:)!!

Kalkonfärssåsen blev ett hopplock av vad jag hade hemma och min kreativitet:)

Kalkonfärssås

Fräs först följande ingredienser i lite smör eller olja.

1 hackad lök
2 små vitlöksklyftor, pressade
1/2 röd chili
2 stjälkar stjälkselleri, i tunna skivor
2 tsk paprikapulver, ev. mer, smaka av
1/2 tsk gurkmeja

Fräs sedan 500 g kalkonfärs och blanda därefter med lökblandningen. Tillsätt sedan följande...


ca 150 g fryst spenat i bitar
1 tsk torkad basilika
1-2 dl rött vin
400-500 g ekologiska krossade tomater

2 tsk flytande honung
2 tsk soya
1 tsk lantbuljong
ca 1 dl okokta röda linser

Låt färssåsen koka upp och tjockna något, tillsätt därefter 1,5 dl grädde (idag använde jag 2 dl havregrädde men egentligen rekommenderar jag vanlig grädde) låt blandningen puttra under lock i ca 15 minuter.

Servera såsen till valfri pasta! Idag blev det bovetepasta (bovete är en ört) för min del. Ville undvika vetemjöl idag. Tycker kroppen mår bra av att ha vissa vetefria dagar (tänk vetemjöl i vatten - den geggan i kroppen känns inte alltid kul:)). Dock är ju vanlig spaghetti inte alls dumt ibland, riktigt gott:)

Jag funderar på att göra en höst- eller vinterDETOX. Inte bestämt när än, men återkommer och låter er följa med på den resan.

Trevlig kväll!

/Jo