EKOLOGI

EU-logotyp för ekologisk produktion


I Sverige och i flera andra länder har jag, såsom säkert många andra, noterat en förvandling inom handeln från "eko" i DDR-Sverige:-), dvs. ungefär på 80- och 90-talet, när ordet innebar att en vara var ekonomisk fördelaktig, till "eko" av idag, nämligen att en vara är ekologiskt odlad. Coolt att det blivit så :-).


Min vän samt kollega Linda tyckte för ett och ett halvt år sedan att jag var dålig på att bry mig om miljön. Särskilt tänkte hon på mina folieformar som jag förvarade lunchen i och kastade varje dag. Jag skämdes så klart när hon påpekade det men tyckte det var så praktiskt. Jag hade i och för sig länge funderat på hur bra det kan vara att förvara maten i folieform. Då tänkte jag särskilt på de ämnen från folien som jag själv kanske får i mig genom förvaringen. Antagligen inte särskilt hälsosamt. Men samtidigt undrade jag om plast är bättre? Jag läste lite om det men har egentligen inte hittat något bra svar (får återkomma om det...). Jag bestämde mig dock för att övergå till mjuka plastlådor och återanvända dessa. Jag kände att jag i och med det valet gjorde en insats både för miljön och mig själv. Dessutom gjorde jag Linda väldigt stolt!


Det som personligen inspirerar mig mest med ekologiska varor är att jag får i mig naturliga och "rena" livsmedel utan onödiga tillsatser och bekämpningsmedel som förgiftar min kropp. Jag ser det dock som en fantastisk bieffekt att både djur och natur får må bättre. Allt liv på jorden är en del av kretsloppet. Helt enkelt är det som är mest hälsosamt för oss människor oftast också det bästa för djuren och naturen. De senaste 30 åren har det konventionella jordbruket lett till jorderosion, en minskning av vilda fåglar och det nära utrotandet av vissa arter av fjärilar, grodor och vilda däggdjur. En tankeställare!


Det finns flera anledningar till att handla ekologiskt. En av dem är att ekologiska varor inte innehåller lika stor mängd av nitrat (ett ämne som kan vara skadligt för människan. Forskarna är ännu inte helt eniga. Eftersom vi sannolikt får i oss för mycket av ämnet är det, enligt svenska livsmedelsverket, önskvärt att minska intagsmängden av det) som icke-ekologiska samt att det har konstaterats att ekologiska varor innehåller större mängd vitaminer (särskilt vitamin C), mineraler (särskilt kalcium, magnesium, krom och järn), antioxidanter och enzymer. I Sverige är över 300 tillsatser tillåtna att använda. Av dessa är många mer eller mindre livsfarliga och kan orsaka hjärtsjukdomar, benskörhet, migrän och hyperaktivitet m.m. Ekologisk mat har aldrig producerat ett fall av galna kosjukan och innehåller inga syntetiska ämnen som kan vara cancerogena, hormonstörande och allergiframkallande. Ekologisk märkning, såsom svenska KRAV, tillåter bara ett fåtal av de tillåtna tillsatserna, ca 25 stycken. Den ekologiska jordbrukaren får inte använda varken konstgödsel eller bekämpningsmedel. Att äta giftfritt är för många ett viktigt skäl att äta ekologiskt.


Preliminära resultat från ett stort fyraårigt odlingsförsök i Newcastle visar att åtta sorters ekologiskt odlade frukter, grönsaker och sädesslag innehöll upp till 40 procent mer antioxidanter. Även innehållet av mineraler som järn och zink har visat sig öka. Den som äter ekologiskt behöver äta mindre för att få samma hälsoeffekt. Frågan för tillfället är alltså inte OM ekologiska produkter innehåller mer näring utan varför. Det tycks ha att göra med vården av jordens mineralinnehåll. Men det är tydligen mer kompicerat än så.


Andra anledningar till att välja ekologiskt är att ekologiska varor har mycket mer smak, på grund av att de innehåller mindre mängd vatten, och många tycker därför att varorna smakar bättre. Dessutom tar ekologiska varor inte bara hänsyn till djur, natur och oss själva utan också till tredje världens människor. Att handla ekologiska varor innebär väsentlig skillnad för odlare i tredje världen. Jordbrukare slipper att bli förgiftade av enorma mängder bekämpningsmedel, deras jordar blir bördigare och skördarna eventuellt större. Därmed skapas mer mat till deras familjer, mer pengar till barnens skolgång och bättre hälsa.


Från och med 1 januari 2009 blir det, inom EU, obligatoriskt att märka ekologiska produkter med en särskild logotyp (se överst på sidan). Logotypen ska användas på samtliga färdigförpackade livsmedel med minst 95 procent certifierade ekologiska ingredienser. Bra initiativ tycker jag!



Bon Eko-Apetit!




Källor: Livsmedelsverket.se, Blueberrylifestyle.se, Svd.se,

EU-Förordning 834/2007 pdf  

EU-förordning2092/91.