Min Frukostgröt



Gröt på mogonen gör mig glad och ger mig bra startenergi för dagens aktiviteter oavsett om jag ska till kontoret och arbeta eller spela golf. 

Min upplevelse av frukostgröten är att jag håller mig mätt längre än på annan frukost. Jag håller mig till gröt under veckodagarna men byter gärna ut den till något "festligare" på helgerna:-).

Mitt recept för fjorton portioner är följande:

9 dl ekologiska havregryn
3 dl ekologiska bovetegryn
1 dl ekologiskt sojamjöl
1 dl krossade ekologiska linfrön

Blanda alla ingridienser väl i en stor plastpåse och häll sedan över blandningen i t.ex. en glasburk för förvaring.

På morgonen tar jag 1 dl av grynblandningen och häller i en liten kastrull samt tillsätter knappt 2,5 dl ( ca 2,3 dl) vatten. Jag brukar dessuom krydda min gröt genom att strö över lite kanel och kardemumma. Ibland tar jag bara en av kryddorna. Jag använder själv inte salt i min gröt men om du önskar ha i det

Blandningen får gärna stå i 5 minuter innan jag ställer den på värmen - den blir då mjukare och lenare.

Alternativ 1)
Jag värmer upp gröten på låg värme tills den puttrar, ca på trean, och rör lite grand i början så den inte fastnar. Sänker sedan värmen till tvåan eller ettan (alla spisar är olika så prova dig fram) och lämnar gröten på spisen när jag duschar. En stund senare, ca 10-15 min återvänder jag till köket och rör om i gröten. Om den inte skulle vara tillräckligt tjock så går det bra att koka upp den snabbt igen så den tjocknar. 

Alternativ 2) Jag värmer gröten på tvåan/trean under ca 4 min och rör om mycket.

Innan jag häller upp gröten blandar jag i mosad/skivad banan (gör gröten lite naturligt söt) och ev. om jag vill lyxa till det (nästan varje dag...) så tillsätter jag 1/2 - 1 dl blåbär, hallon eller mango.

Jag äter min gröt lite avsvalnad och utan mjölk. Men det går precis lika bra att äta den direkt och hälla på mjölk!

Bon Apetit!
#1 - - Emma Cornér:

Låter både gott & nyttigt! Ska jag genast prova nu när jag kommer tillbaka till Stockholm och ska börja mitt 'nya & nyttiga liv'! Du har verkligen inspirerat mig härnere i Sydafrika. Tack! Jättefin blogg! Kram