Johannas snabba Broccolisoppa!

 


Ikväll hade jag det lite tråkigt och var även lite rastlös, hade ingen direkt aptit och väntade mest på att "Stjärnor på is" skulle börja på TV...
Men helt plötsligt kommer jag på att jag ska göra broccolisoppa! Kreativiteten vaknar! Jag har alltid broccoli hemma så jag plockade fram lite bra grejor och satte igång:-)...

Broccoli är en fantastisk grönsak.... vi borde äta mycket mer av den än vad vi i allmänhet gör! Den är supermat  - nyttig, god, skyddar hjärtat och skelettet, är bra vid graviditet för att utveckla fostrets nervsystem, reparerar huden, skyddar ögats lins, skyddar mot magsår och hämmar skadliga inflammationer i kroppen (sådana som kan ge upphov till cancerceller m.m. ). Dessutom är broccoli superbra för att rena och avgifta kroppen på slaggprodukter och ämnen som vår kropp inte behöver. Min källa till ovanstående info är boken "Supermat" av den leg. läkaren Helena Nyblom - en jättefin bok som jag köpte för presentkortet jag fick av mina gudföräldrar, dvs. moster och morbror, i födelsedagspresent.

Något jag går och väntar på är att broccoligroddar ska komma till våra matbutiker. De är goda att ha i sallader m.m. Jag råkade få tag i sådana för ett par år sedan men inte sett till dem därefter... de är verkligen supermat - koncentrerad broccoli:-)

Broccolisoppa à la Johanna

Ingredienser - 2 portioner:

2 msk olivolja
2 stora vitlöksklyftor delade på mitten
1 gul lök
500 g broccoli
2 msk lantbuljong el. grönsaksfond
5 dl vatten
1 dl grädde

Fräs vitlöksklyftorna och den grovhackade löken på låg värme i olivoljan i en stor kastrull. Tillsätt sedan boccolin, efter att du sköljt av den och delat den i bitar. Tillsätt vatten (gärna redan uppkokat vatten i en vattenkokare) och buljongen och koka upp och låt sjuda i 10-15 minuter. Använd sedan en stavmixer för att mixa soppan slät. Tillsätt därefter 1 dl grädde och låt soppan koka upp. Servera soppan direkt med lite riven parmesanost och en klick creme fraiche.

Trevlig kväll!

/Jo
#1 - - Caroline:

Mums, detta recept ska jag absolut prova i veckan! Ser smaskens ut. Vilken härlig blogg du har :-)



/Caroline