Gift i grönt te?!


I dagens upplaga av Sydsvenska Dagbladet (091105) finns en artikel om att grönt te testats och visat sig innehålla gifter, framförallt bekämpningsmedel i ganska stora mängder. Upptäckten gäller också flertalet testade ekologiska teer med Kung Markattas gröna i spetsen. Vissa teer har därför minskad antioxidanteffekt i våra kroppar och tilför även gifter. Men visst gifter fins ju överallt omkring oss. Det är svårt att veta vem man kan lita på.

Jag fick av några sydafrikanska rooibosodlare i området Cederberg i Sydafrika höra för ett par år sedan att just grönt te innehöll mycket gifter (dock överdrev odlarna något tänkte jag eftersom de ju odlade just rooibos:), en konkurrerande produkt så att säga:)), så denna dagens nyhet var inte så förvånande eller överraskande för mig. Även vissa rooibosteer innehåller säkert gifter. Men jag blir besviken på att även KRAV-märkta teer visat sig innehålla gifter.

Det mest förekommande ämnet enligt artikeln är giftet Azinofosmetyl, som används för att hålla insekter borta från odlingarna. Ämnet har hög akut giftighet och kan ge svettningar och kramper men dock lagras inte ämnet i kroppen utan bryts ner i levern. Levern kan dock överbelastas varför det trots nedbrytningseffekten är bra att hålla nere summan gifter i kroppen.

GRÖNT LJUS FÖR ETT TE ÅTMINSTONE!
Ett te som klarade testen UTMÄRKT är CLIPPER-te. CLIPPER är ett brittiskt märke som gör otroligt goda teer av vitt skilda slag. Det var via dem jag upptäckte det vita teet för ett antal år sedan. Drick gärna grönt te alltså, men köp CLIPPER. Jag vet att Daglivs i Stockholm säljer CLIPPER. Men tror att det är rätt så många andra välsorterade matbutiker som också säljer det. Annars i hälsokostbutiker. Det går också att beställa på www.clipper-teas.com




LEVE CLIPPER!
Trevlig torsdag!
/Jo