Lax glaserad med cashewnötter och vitlök



LAX (eg. salmo salar:-))
är otroligt gott tycker jag! Lax passar mycket bra både till fest och till vardags.Lax en väldigt bra proteinkälla och den innehåller, precis som annan fet fisk, såsom makrill och sill, hög halt av den goda fettsyran Omega-3. Vildfångad fisk har en naturligt hög halt av omega-3 medan halten omega-3 i odlad fisk beror på vilket foder de får. Omega-3 är bra för att förebygga sjukdomar i hjärta och kärl samt kan även sänka blodtrycket och öka blodcirkulationen. Dessutom ger fet fisk (omega-3 och D-vitamin) skydd mot njurcancer och Omega-3 är även viktigt för att hjärnan ska utvecklas samt hålla sig i god form. Den allmänna rekommendationen är att äta fet fisk åtminstone ett par gånger i veckan. Gravida samt andra kvinnor i fertil ålder bör, enligt Livsmedelsverkets rekommendation, endast äta Östersjölaxen samt lax från Vänern och Vättern en gång per månad på grund av miljöföroreningar.


Här kommer ett recept på god lax! Receptet kommer ursprungligen från en av böckerna från "Allt om mat" som min vän Ulrika bjöd mig på. Jag tyckte det var så jättegott! Jag har sedan, såsom jag så ofta gör, ändrat receptet lite under åren... Voila!



Lax glaserad med cashewnötter och vitlök:

(4 port)

Lägg 4 laxfiléer (ca 150 g styck) - färska (om skinn på ena sidan så lägg skinnet nedåt) eller tinade frysta - i en ugnssäker form. Salta alla laxfiléerna med totalt 1,5 tsk salt och låt stå, gärna en timme för att bli riktigt saftiga och goda.

Sätt ugnen på 175 grader.


Blanda följande ingredienser i en skål:

75 g cashewnötter (saltade eller osaltade beroende på hur mkt salt du gillar:)... tänk på att fisken redan saltats - hacka dem grovt)

1-2 vitlöksklyftor (helst hackade men funkar bra att pressa också)

2 msk rumsvarmt smör / flytande smör

3 msk sweetchillisås

1 tsk rivet limeskal (citron går också bra)


Täck laxen med nötblandningen och stek i ugnen ca 15 min för rosa kärna och 24 min för genomstekt.
Eventuellt - för att få ett knaprigt nöttäcke - ta ut laxen när du är nöjd med den och höj temperaturen på ugnen till 250 grader. När temperaturen uppnåtts sätt in laxen igen under 1-2 minuter.


Servera laxen med t.ex. couscous eller bulgur och sockerärtor frästa i olivolja. Det är också gott att ha en klick grekisk yoghurt till.


Bon Apetit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0