Havre-, soja- och kokosmjölk som alternativ till mjölk- & mejeriprodukter



Jag vill tipsa om alternativ till mjölk- och mejeriprodukter eftersom det idag finns många som är överkänsliga eller allergiska mot antingen mjölkprotein eller laktos. Enligt flera läkare och näringsexperter (och deras erfarenheter samt forskning inom området) kan många människor få allergiska reaktioner av mjölk- och mejeriprodukter (mjölk, grädde, glass, ost, smör, mjölkpulver, fil och yoghurt m.m.), exempelvis i form av hudutslag, eksem, finnar, acne, hormonplitor, magont, magproblem, oftare och mer utdragna förkylningar, ökad slembildning, infektioner i luftrör, astma, migrän, vissa cancerformer, öroninflamationer etc...

En stor del i det hela har troligen hormonerna som finns i mjölken från kor. Dessa hormoner, som är tänkta att ge näring till kalven, påverkar hormonerna i våra kroppar. Värt att notera är de forskningsresultat som publicerades för några månader sedan angående att köttkonsumtion hos unga flickor visat sig påverkar hormonerna och således tidig pubertet hos flickorna.

Alternativen till komjölk är framförallt ersättningsprodukter baserade på kokos (kokoskräm och kokosmjölk), havre, sojaböna, ris och olika slags nötter. Variera gärna! Flera produkter är precis som mjölk stärkta med vitaminer och mineraler så som vitamin D, B-vitaminer och kalcium. Ta det dock något försiktigt med sojaprodukter eftersom en överdriven konsumtion har visat sig öka risken för struma, dvs. sköldkörtelproblem.

Mejeriprodukter från get och får är också något skonsammare för vår kropp och kan med fördel användas framför produkter från ko. Vanligaste produkterna i Sverige är ost från get och får. Är man känslig kan det dock vara lämpligt att äta små mängder och inte för ofta.

Bra kalciumkällor är, förutom tillskott eller förstärkta ersättningsprodukter, kål, selleri, morötter, broccoli, hallon, björnbär, apelsiner, krasse, sesamfrön och torkade fikon.

Referenser:
-Boken "Kärnfrisk familj" av Ninka Bernadette Mauritson m.fl.
-Websidorna www.janeplant.com,http://www.godairyfree.org/Table/Health-Info/ , http://www.notmilk.com/kradjian.html , http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/calcium-full-story/index.html , http://www.grafisktforum.se/iuware.aspx?pageid=3172&ssoid=122034

/Jo

Tips! Renée Voltaires oljor - både chillin...

img_0473 (MMS)

Tips! Renée Voltaires oljor - både chillin och ingefäran - är grymt goda i matlagningen, både i sallader, wok och varför inte en skvätt i fisksoppan nedan som jag lade upp precis! Måste testas!


Enkel och snabb fisksoppa!  Följande behöv...

img_0470 (MMS)

Enkel och snabb fisksoppa!  Följande behövs till 4 portioner... Tar ca 30 min att laga! Ev tina fisken innan.  Lägg i en stor kastrull: 1 kg krossade tomater (2 500 g kartonger, 4 dl vatten, 2 dl vitt vin, 1-2 pressade vitlökar, 0,25 g saffran, 1 msk lantbuljong, 1 tsk torkade fänkålsfrön, 1 grovt hackad gul lök, 2 skalade och tärnade sötpotatisar, 3 stjälkar stjälkselleri hackad i 1-cm-bitar, 1-2 msk tomatpuré, 0,5 tsk paprikapulver, lite chillipulver och lite salt (alternativt Renée Voltaires eldiga örtsalt) - låt allt detta koka upp och koka på medelvärme i ca 15 min - prova att sötpotatisen är al dente! Därefter tillsätter du 3 dl kokosmjölk och låter koka upp igen, stäng sedan av värmen och lägg i 400 g fisk som får tillagas i ett par minuter. Jag valde tinad sejfilé idag men annan fisk går lika bra, ta vad som finns hemma eller köp färsk! Lycka till i vardagen!! Kram Jo


RSS 2.0