Bönburgare med grönt och pitabröd. Gör enl...

hkgy (MMS)

Bönburgare med grönt och pitabröd. Gör enligt följande till ca fyra portioner. Sätt ugn på 200 grader. Öppna en burk kidneybönor och skölj samt mixa med tex  stavmixer. Blanda sedan ett ägg, en halv dl ströbröd, en msk soja i en annan skål och låt vila i tio min. Under tiden skär upp tomater, avokado, rödlök och lägg på tallrik med färsk spenat och alfalfagroddar samt öppna en burk Ajvar.  Blanda sedan bönmassan med ströbrödsblandningen samt en halv dl hackad persilja och lite peppar. Smeten blir ganska lös, men blöt händerna i kallt vatten, så blir det lättare, och forma sedan till två stora burgare (rekommenderar detta men annars fyra ngt mindre). Stek dem i olivolja så båda sidorna får färg. Vänd med stor försiktighet!!! Lägg därefter i form i ugn på 200 grader i ca 10 min. Servera burgarna, ev delade på mitten, med grönsakerna och pitabröd, gärna ett grövre sådant! Good luck! /Jo


Lite senare idag kommer receptet på goda b...

Lite senare idag kommer receptet på goda bönburgare som kan vara trevliga att variera med i sommarvärmen! /Jo


Idag är jag i bloggartagen:-) haha! Måste ...

frar (MMS)

Idag är jag i bloggartagen:-) haha! Måste va den nyvunna energin efter fastedagen i söndags:-). Vill bara uppmana er att frossa i jordgubbar, så goda och samtidigt mättande och nyttiga, men tyvärr blir de svenskfärska färre och färre nu... Men jag som ätit en liter om dagen under veckorna kring midsommar känner mig rätt nöjd ändå! Frysta är inte heller så dumt tillsammans med andra goda bär! /Jo


För att undvika plaster som oftast innehål...

img_0297 (MMS)

För att undvika plaster som oftast innehåller östrogenliknande ämnen och kemikalier, som  överförs till vattnet och stör våra hormoner, har jag helt övergått till min SIGG-flaska! På jobbet får det bli en fin glasflaska:-)! Www.sigg.com /Jo


Enligt författarna till denna bok, profess...

tziv (MMS)

Enligt författarna till denna bok, professor Richard Beliveau och doktor Denis Gingras, har intag av följande livsmedel STOR betydelse i syfte att förebygga och bekämpa cancerceller.  -Kål -Lök och vitlök -Sojabönor -Gurkmeja -Grönt te (även vitt) -Bär av alla de slag -Omega-3 -Tomater -Citrusfrukter (inkl skal) -Rött vin -Mörk choklad Av alla riskfaktorer för cancer menar dessa forskare att 30% kan härledas till vad vi äter. Andra stora faktorer är rökning och ärftliga faktorer samt mindre sådana, exempelvis infektioner, uv-strålning, föroreningar, alkoholmissbruk, droger, och fetma. För att få perspektiv på risker så kan det vara värt att nämna att sjukdomar är vår vanligaste dödorsak medan terror- och hajattack, blixtnedslag samt flygplansolycka är de några av de mindre vanliga.  Att äta bra ska i vart fall inte underskattas, det får oss också att må bra HÄR OCH NU! /Jo


Enligt Karolinska Institutet, refererat i ...

img_0296 (MMS)

Enligt Karolinska Institutet, refererat i en av mina favorittidningar - Topphälsa, så ökas chansen till ett friskare och längre liv genom att inte röka, dricka måttligt med vin, hålla vikten (inte BMI över 30), lättare motion 60 min om dagen samt äta sunt av frukt och fullkorn. Att äta fett, framförallt omega-3,  och grönsaker är också bra vill jag tillägga! /Jo


Manuka Honung kommer från Nya Zeeland och ...

img_0294 (MMS)

Manuka Honung kommer från Nya Zeeland och sägs vara i klass med Bamses dunderhonung:-)... Den är dyr men gudomlig! Vi vet ju alla att en sked honung gör oss gott men det här är i en helt annan liga:-). Naturligt innehåll av metylglyoxal - MGO - som visat sig ordentligt stärka immunförsvaret, motverka förkylningar o halsont samt magproblem, förhindra sårinfektionsbakterier, svampinfektion, karies m.m. Studier vid Sidneys universitet har visat att manukahonungen är verksam mot multiresistenta bakterier och dessa utvecklar således inte, till skillnad från antibiotika, resistens mot honungen. Fantastiskt, eller hur?!! Finns i välsorterade hälsokostbutiker! /Jo


RSS 2.0