E-ämnen - tillsatser - kan vara farliga för kroppen

Även om det är omöjligt att undvika alla E-ämnena, och du kanske inte ens vill det:-), så kan det vara bra att känna till den forskning som gjorts kring flera av dessa tillsatser. Vissa av dem är farligare än andra. Det är bra att till största del äta så naturlig mat som möjligt av god kvalitet. Självklart är olika människor mer eller mindre känsliga för tillsatser. Med kunskapen i bagaget kan du i alla fall själv välja vad du vill stoppa i dig och när du vill äta något som är mindre bra! Avvägning och prioritering helt enkelt!

Själv försäker jag undvika de farliga tillsatserna så gott det går i min egen matlagning. Men om jag blir bjuden på mat hemma hos vänner så är det inget jag funderar på. Den avvägningen har jag gjort! Jag anser att det är upp till var och en att bestämma över sin matlagning. Eftersom jag själv är väldigt intresserad av mat och även av hur maten påverkar oss människor så bryr jag mig säkert mer än gemene man. Dock ser jag det som något positivt att föra min kunskap vidare via min blogg i alla fall.

Livsmedelsindustrin har tyvärr inte alltid de bästa intentionerna för vår kropp och hälsa. Många gånger är det billigare att använda syntetiska ämnen och andra skadliga ämnen. Kanske är dessa ämnen till hjälp när det gäller konsistens och hållbarhet m.m. som gynnar livsmedelsindustrin.

Flera av färgämnena i t.ex. godis och läskedryck är kopplade till hyperaktivitet hos barn samt till depression och sömnsvårigheter.

Aspartam är bl.a. kopplat till yrsel, sömnlöshet, synproblem, sluddrigt tal och slaganfall samt orsakar förändringar i hjärnans kemi och neurologiska störningar. Ämnet kan också ge menstruationsproblem och ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden. Vidare är det bl.a. kopplat till hjärnskador, cancer och allvarlig huvudvärk.

Karragenan är en annan vanlig tillsats i mat. Framförallt används den i halvfabrikat så som färdiga såser men också i många lightprodukter. Tillsatsen är kopplad till bl.a. tarminflammation, svåra allergiska reaktioner, magsår, leverskador och cancer.

Jag vill nämna ytterligare en vanlig tillsats, glutamat, dvs. smakförstärkare. I stort sett all mat som är helfabrikat innehåller denna tillsats. Även en hel del mat som är halvfabrikat samt vissa pulverblandningar  och buljongtärningar innehåller också glutamat. Det är också en vanlig tillsats i viss asiatisk mat. Vissa glutamater är kopplade till beteendestörningar som paranoia, djup depression och extrem vrede. Andra kopplingar är fosterskador och försenad tillväxt. Vissa smakförstärkare har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet. Andra biverkningar är hormonstörningar, kvinnlig sterilitet, leverskador, nervcellsförstörelse, astmaattacker, svåra allergiska reaktioner, ögonskador och övervikt.

Om du vill läsa mer om tillsatser se följande länk som också till viss del är min källa för detta inlägg.
Länk: http://www.tv3.se/files/davda/biverkningar_e_amnen2.doc


Bon Apetit!