Sallad med kyckling & granatäpple



Sallad med kyckling & granatäpple (6-8 portioner)

Innan jag och min kära vän Lena gick på den fantastiska showen med Kylie Minogue i Globen så hade vi en härlig picknick vid Stadshusets vattenkant! I vår korg fanns mousserande vin, jordgubbar (som Lena hade med sig från Skåne - de godaste och rödaste jag ätit i år!), gojibars, mörk choklad och den här fräscha pastasalladen med kyckling. Vår energi var på topp hela kvällen!


Ingredienser:
ca 800 g marinerad kycklingfilé 
Marinad alt 1: 2 msk olja, 1 tsk sambal oelek, 2 pressade vitlökar, saften av en 1/2 citron, 1 dl vitt vin, 0,5 dl soya, 2 msk honung.
Marinad alt. 2: BBQ-sås
Sesamfrön och honung till alt. 1

300 g pasta (helst dinkel)
2-3 portioner couscous (helst dinkel)
fyra stycken fina morötter
150 g broccoli
en knippe sparris
salt till kokvattnet
150 g ruccola
ett granatäpple
solrosskott
200 g fetaost
ev. rostade solrosfrön eller pinjenötter
Olivolja
salt
peppar
ev. yoghurt med örter eller honung och citron

Börja med att marinera kycklingen, låt den marineras 30-60 minuter. Blanda alla ingridienser i en plastpåse. Välj ett av marinadalernativen. Efter den har marinerats steker du den snabbt på hög värme så den får fin färg. Till alternativ 1 är det gott att pensla flytande honung och olivolja över och strö sesamfrön på innan den sätts in i ugnen på 150 grader under ca 15 minuter. Låt kallna och skär sedan i skivor.

Koka pastan al dente och koka även upp vatten/salt/olja till cous cousen. Låt svalna något när klart.

Koka upp vatten till grönsakerna. Skölj och skär morötter och sparris i ca tre centimeters stora bitar. Skölj broccolin och bryt till små buketter. Koka eller ånga grönsakerna al dente. Salta vattnet

Blanda ruccola, solrosskott och kärnorna från ett granatäpple i en stor skål. Det lättaste sättet att få ut de fina röda kärnorna från granatäpplet är att hälla upp vatten i en skål och dela granatäpplet i fyra delar och knäcka ut dem under vattnet.

Skär fetaosten i lagom stora bitar och lägg i salladen. Rosta ev. solrosfrön eller pinjenötter i en torr stekpanna på låg värme och häll i salladen. Blanda ihop alla ingredienser i skålen men behåll kycklingen vid sidan.

Häll på en god olivolja över salladen. Servera gärna en yoghurtsås till. Blanda t.ex. i citron och honung eller lite färska örter.



Granatäpple innehåller höga halter av polyfenoler och ellaginsyra, ämnen som är kända för att ha en skyddande effekt på bland annat celler. Granatäpple är en av naturens starkaste antioxidant som stärker vår hälsa och motståndskraft.  

Broccoli är supermatens höjdare och bör ätas ett par gånger i veckan. Den rensar kroppen från gifter, reparerar skador som orsakats av UV-ljuset, skyddar cellerna från magsårsbakterien, innehåller massa kalcium som är bra för skelettet, bra för ögat och synen och sägs ha det bästa skyddet att motverka cancer och andra sjukdomar. Ät den gärna rå eller ånga den al dente för bästa upptaget av näringen.

Ruccola är en mörkgrön bladgrönsak. Dessa är fyllda med vitaminer och antioxidanter (bl.a. fytokemikalier=färgpigment) som skyddar kroppen mot skadliga ämnen. Dessutom smakar ruccola riktigt gott:-)

/Jo

Kommentarer
Postat av: Kristina

Denna sallad låter riktigt god så den ska jag testa så snart jag får möjlighet!/Kristina

2008-06-15 @ 21:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0