I mitt skafferi och kylskåp!



Här kommer min lista över bra råvaror att använda i köket!
Självklart finns det mycket annan mat som också är både bra och god!
Detta är bara lite tips!


Grönsaker (färska och frysta): Aubergine, avokado, bambuskott, blomkål, broccoli, brysselkål, endivesallad, groddar, gräslök, gurka, haricots verts, ingefära, jordärtskocka, kronärtskocka, kål i alla former, lök, mangold, morötter, oliver, paprika, potatis, purjolök, rödbetor, salladssorter, sockerärtor, sparris, spenat, svamp, ruccola, rotselleri, stjälkselleri, squash, palsternacka, pumpa, butternut (tillhör pumpafamiljen och äts mycket i Sydafrika - har en något söt smak - god ugnsrostad med olivolja), sötpotatis, tomater, vattenkrasse, vitlök m.fl.

Kött: Vilt (nyttigare för kroppen än annat kött), lamm (bättre fettsammansättning än annat kött), nötkött

Fisk och skaldjur: Hoki, alaska pollock, torsk, havslax, odlad lax (helst ekologisk), makrill, sill, kattfisk, kolja, rödspätta, sej, sill, skaldjur av alla de slag, sjötunga, flundra, tonfisk, röding m.fl.

Vegetariska proteinkällor: Tofu (delvis gjort på sojaböna), quorn, sojaprotein

Fågel och ägg: Kalkon, kyckling, vildfågel och ägg

Drycker: Vatten - med eller utan kolsyra och med eller utan naturlig smaksättning (pressa t.ex. lite citron i ditt vatten), färskpressade juicer, rött te (rooibos), grönt te, vitt te (eller svart te om du så önskar:-)), örtteer (ofta underskattade:)), kaffe för dem som mår bra av det:) och gott vin :-)!

Fett och oljor: Smör (typ Bregott eller Bregott mellan), ekologiskt jordnötssmör eller annat nötsmör till mackan, smör blandat med olivolja (flytande), rapsolja, olivolja, kokosolja (höga hälsofördelar på grund av att den lättare förbränns i kroppen samt tål högre upphettning), avokadoolja (till dressing samt tål något högre upphettning än olivolja), valmötsolja, sesamolja

Mejeriprodukter och vegetabiliska alternativ: Kesella 1% och 10% (fantastiskt till mycket i köket - både i mat och bak samt till müsli och granola - Kesella är min stora favoritmejeriprodukt!), fil, gräddfil, naturell yoghurt av olika slag och fetthalter, keso, mjölk (från ko), kokosmjölk (eller andra vegetariska alternativ så som mandelmjölk, sojamjölk, rismjölk eller havremjölk) fårost/fetaost, getost (chèvre), färskost, haloumiost, annan ost, kaffegrädde, matlagningsgrädde (helst utan tillsatsen karragenan t.ex. Skånemejeriers), vispgrädde (40%)

Nötter och frön (helst osaltade): Jordnötter, mandlar, cashewnötter, krossade linfrön (kroppen kan inte ta upp näringsämnena i de hela), hampafrön (innehåller massa omega-3 - häll lite i din grynblandning), pecannötter, hasselnötter, pinjenötter, pumpakärnor, solrosfrön, sesamfrön, valnötter, psylliumfrön (vattenlösligt kostfiber som kan vara bra för magen och mot blodsockerhöjning)

Mjölsorter (siktade eller fullkorn): Dinkel (även kallat spelt - en uråldrig vetesort rik på protein, B-vitaminer och järn - som kan användas som alternativ till vetemjöl i det mesta), bovete (egentligen en ört), havre (använd hela eller mal själv), soja, hirs, majs, kamut, korn, ris, råg m.fl.

Bröd: Surdegsbröd, osötade bröd, helkornsbröd, fullkornsbröd, dinkelbröd (min favorit - helst på surdeg), nyttigare scones (se mitt recept), knäckebröd, Vilmas knäckebröd (Supergoda och nyttiga - finns i olika sorter), pumpernickel, groddade bröd, riskakor, pitabröd, bröd gjort på fil m.m.

Sädesprodukter: Ris - framförallt basmatiris, råris (rött, svart och vitt), dinkelris, fullkornspasta eller pasta från andra sädesslag såsom dinkel eller quinoamjöl, bulgur, cous cous av fullkorn, nakenhavre, havre, hela bovetekorn, quinoa(egentligen ett frö - men används som ris ungefär, innehåller fullvärdigt protein), majs (polenta), korn, kamutvete (oförädlat vete), dinkelkorn, hirs (mineralrikt sädesslag), vetegroddar (proteinrikt och fungerar bra att tillsätta vid brödbakning eller i gröt), mannagryn av dinkel, müsli, granola (rostad müsli - prova Renée Voltaires)

Baljväxter (proteinrika): Kikärtor (t.ex. till hummus), alla slags bönor; adukibönor, vita bönor, borlottibönor, svarta bönor, kidneybönor m.fl. samt linser i alla färger, mungbönor och ärtor

Frukt och bär (färska, frysta och torkade): Blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär, gojibär, lingon, vinbär, havtorn, mango, ananas, apelsiner, aprikoser, plommon, bananer, passionsfrukt, fikon, grapefrukt, kokosnöt, persikor, papaya, nektariner, melon, äpple, päron, tranbär, granatäpple, körsbär, vindruvor, physalis, dadlar, kiwi och massa andra!


Sötningsmedel: Ekologisk kanadensisk lönnsirap (fungerar utmärkt som ersättare till vitt socker), honung (bra i bröd och mjuka kakor), malt, stevia (växt ursprungligen från Paraguay som inte påverkar blodsockret och har 0 i GI), banan (fungerar utmärkt som sötningsmedel), russin, lite råsocker eller vitt socker kan behövas någon gång ibland, men inte för ofta:-)

Konserver: Tonfisk, makrill i tomat, vattenkastanjer, vindolmar, mungbönor, grönsaker, ekologisk barnmat, tomat i alla former, hummus, bambuskott, sweet chilli sås av god kvalitet, kokosmjölk, mango chutney, salsa, ajvar relish (paprika och aubergine och kryddor)

Superfood (med massa antioxidanter som skyddar våra celler och förebygger sjukdomar m.m.): Gojibär (massa antioxidanter och fettsyror), blåbär, hallon, vetegräs, korngräs, acaibär (ett mörklila sydamerikanskt bär från palmträdet Acaizeiro som innehåller mängder av antioxidanter, vitaminer och mineraler), broccoli, kål, havtorn (mycket C-vitamin och annat bra), guarana, tranbär, granatäpple, mörk choklad - helst rå m.fl.

Kryddor: Kanel, himalayasalt, annat mineralsalt, örtsalt, peppar, kardemumma, cayennepeppar, vaniljstång, lagerblad, kryddpeppar, kapris, ingefära, paprikapulver, kummin, fänkål, rosmarin, timjan, spiskummin, pepparrot, curry, chilli, örter (torkade eller färska), koriander, mynta, dill, persilja, dragon, basilika m.fl.

Övrigt: Sojasås, tamarisås (soja utan vete), lime, citron, fonder och buljonger (utan transfett dvs. delvis härdat fett), balsamvinäger, senap, gröna kinesiska sojabönor (finns i välsorterade asiatiska matbutiker), miso (sojaprodukt - gott som buljong), oliver (och tapenade), tabasco, currypasta, tomatpuré, soltorkade tomater, sambal oelek (chillipasta), rawfoodbars (t.ex. Lärabar), ren kakao av god kvalitet, choklad - ljus och mörk av god kvalitet - jag älskar choklad!!


Dessutom vill jag tipsa om frukt- och grönsaksjuicer (köp färdigpressade/mixade eller gör dina egna och testa olika blandningar i form av ren juice (i grönsaksjuicer är lite färsk ingefära gott), fruktsmoothie med yoghurt, mjölk, sojamjölk eller kokosmjölk och lite spännande kryddor ev.), Renée Voltaires produkter - fantastiska, samt olika gryn till din morgongröt - blanda efter tycke och smak! Kolla in innehållsförteckningar när du har möjlighten till det. Ät så naturligt som du kan, självklart beroende på prioritering, pengar, ork, lust m.m., eftersom oprocessad mat (utan onödiga kemiska tillsatser och konserveringsmedel) ofta är bättre för oss människor! Vi blir piggare och gladare och mår bättre!

Unna dig att njuta av det du gillar - dock med måtta!

/Jo


Kommentarer
Postat av: Maria Svensson

Hej Johanna!! Vilken fin blogg, kul och inspirerande. kram Maria

2008-04-01 @ 14:06:26
Postat av: Kristina

Instämmer i Marias kommentar, en jättefin och inspirerande blogg!!Ser framemot fler recepttips och hälsotips framöver! Kram Kristina

2008-04-06 @ 10:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0