Investera i Gojibär!




GOJIBÄR sägs göra oss väldigt glada:-). Ordet GOJI betyder just glad och bäret kallas därför också för "Happy berry". Gojibär tillhör gruppen "Superfoods" och har i färsk eller torkad form visat sig vara en av världens mest kraftfulla antioxidanter samt kunna motverka åldrandet i människokroppen.

Gojibär har i flera tusen år växt i norra Kina. De är röda och i torkad form i storlek med små russin. De har en alldeles egen smak men påminner om en blandning av tranbär och körsbär.


Efter hundratals studier av gojibär har det konstateras att frukten är en av världens mest näringsrika födoämnen. Gojibär innehåller mer än 500 gånger så mycket C-vitamin som apelsiner. De innehåller också vitaminerna B1, B2, B5, B6 och E (ingen annan frukt innehåller vitamin E) och mineralerna zink, koppar, selen, fosfor och kalcium samt 18 aminosyror, inklusive de åtta livsnödvändiga, 21 spårämnen inklusive Germanium och fyra unika polysaccarider (LBP). Germanium har visat sig vara effektivt mot cancer. Även de fyra unika polysaccariderna har visat sig minska tumörtillväxt samt förbättra immunförsvaret och på så sätt öka kroppens motståndskraft mot allvarliga sjukdomar.

För tillfället pågår det studier i Kina, Tibet, Japan och Schweiz huruvida gojibär skulle kunna fungera som en alternativ cancermedicin. Gojibär innehåller enorma mängder antioxidanter i form av karotenoider, flest karotenoider av all känd föda för oss människor, såsom betakaroten och zeaxanthin.


Det finns ytterligare anledningar till att välja att äta gojibär varje dag. Gojibär har nämligen bl.a. visat sig kunna

  • hindra fria radikaler från att skada kroppen och därmed påskynda åldrandet
  • öka kroppens energi och styrka samt förhindra trötthet
  • sänka blodtryck
  • förebygga cancer
  • hålla stabila kolestrolnivåer
  • balansera blodsockret och eventuell diabetes
  • förhindra överätande
  • ta bort huvudvärk samt höja sömnkvaliteten
  • öka fertiliteten
  • skydda leverns celler från gifter
  • förhindra illamående under graviditet
  • stärka muskler och ben
  • förbättra minnet
  • balansera stresshormonerna
  • läka inflamationer och artros i kroppen

Gojibär är alltså inte bara perfekt för hypokondriker :-) utan även för alla andra!


Jag har aldrig sett färska gojibär i väst men de torkade går åtminstone att få tag på även i Sverige. I Sydafrika finns de torkade i de flesta hälsokostbutiker men i Sverige kan det vara lite svårare att få tag i. Många hälsokostbutiker kan säkert ta hem dem om du ber snällt. I Sverige köper jag mina i butiken Bluberry på Sibyllegatan i Stockholm. Gojibär kan ätas som snacks precis som de är eller kan de läggas i lite vatten över natten för en mjukare konsistens samt användas i gröt, smoothie eller müsli. Dessutom går det bra att göra te på dem eller använda dem i maten. Jag brukar blanda dem med några ekologiska russin och har dem med mig i en liten ask i väskan. Jag äter dessa fantastiska bär varje dag, ca en - två matskedar bli det nog. I Sydafrika är bären mycket billigare så det slinker ner några fler per dag här :-).

Gojibär har också lågt G.I. - så käka på!


Go Goji!



Ps: Det sägs att gojibär-ätare lever i 150 år :-)...



Som källor har bl.a. följande webbplats använts: http://www.goji.co.za/
#1 - - Marianne:

Hej Johanna,följer dina inlägg.
Här är ett annat bär som jag äter dagligen. Havtornbäret som är sprängfyllt med vitaminer och hälsosamma antioxidanter. Det växer bl a i Sverige. Ett enda bär motsvarar c-vitamininnehållet i en hel apelsin och är det enda bär som innehåller fleromättade fetterna omega 3,6 och 9. Dessutom innehåller bäret vitaminerna a,b,e,f,p och k, höga halter folsyra och det stärker immunförsvaret och verkar lindrande på hudproblem som akne och eksem. Helt fantastiskt att ett litet orange bär kan innehålla så mycket. Har du ätit det?
Kram Marianne

#2 - - Johanna:

Hej Marianne!

Vad roligt du följer min sida och tack för infon om havtorn! Jättebra!

Jag har ätit havtorn men inte så mycket som jag borde:-)...Men så fort jag kommer hem till Sverige ska jag investera i sådana! Minns att vi pratade om det när ni var hos oss i Sydafrika. Anna har nämligen tidigare också berättat att hon åt ett bär varje dag men hon kom inte på vad det hette:-)

Kram Johanna

#3 - - Johanna:

Jag hittade lite mer info om Havtorn, som också är ett bär som räknas till superfoods!

"Havtorn är en växt från Himalaya och har en lång, medicinsk historia bakom sig, framförallt i Asien. Innehåller den kroppsegna fettsyran Omega 7 som visat sig vara välgörande förvåra cellmembran, huden och slemhinnor. Både för att förbättra och för att återställa dessa.Bäret tros också ha en välgörande effekt på både magåkommor och underlivsproblem. Havtornbär är också intressanta tack vare sitt höga vitamin däribland C - och antioxidantinnehåll".

#4 - - Fia:

Hej igen Jo!
Som jag sa igår så har jag investerat i gojibär och även övertalat mamma att prova :)
Även Max & Magnus äter det på gröten / yoghurten på morgonen. Max tycker väldigt mkt om dem (förmodligen för att han tror det är russin eller tranbär som han ofta får).....
Hur ska man äta havtorn? Torkade? Var tror du jag kan köpa det här i Sthlm?
Ha det bästa vännen! /Fia

#5 - - Johanna:

Hej Fia!
Havtorn säljs oftast frysta eller färska vad jag vet. Jag har faktiskt aldrig köpt havtorn själv så jag vet inte var. Men kan tänka mig välsorterade livsmedelsbutiker, hälsokostbutiker eller saluhallar ev. Får återkomma!
/Jo