Julstämning med Pepparkaksmuffins



Förra helgen bakade jag en massa. Det blev både scones (mitt senaste recept kommer inom kort), hallonpaj, brownies och muffins...... och vänner på fika både lördag och söndag, väldigt mysigt och gott också med te och glögg!

Pepparkaksmuffinsen var särskilt populära så här kommer receptet på dem!

Pepparkaksmuffins:
Ugn 225 grader i ca 10 minuter

100g smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malen nejlika
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Rör rumsvarmt smör och farinsocker poröst, använd elvisp. Tillsätt sedan ett ägg i taget och rör om (jag använde visp på lägsta frekvensen på de ställena jag skrivit "rör"). Rör sedan i gräddfil. I en annan skål blandas mjöl tillsammans med alla kryddorna och bikarbonat. Rör sedan i mjölblandningen i smeten. Häll sedan smeten i formar av önskad storlek. Receptet är beräknat till 20 stycken små muffins. Men jag gör ofta dem ngt större. Välj själv hur du vill göra!

Var försiktig med tiden i ugnen! Passa dem noga!
Det är hårfint mellan resultatet kladdiga, lagom och torra! Men goda blir de säkert oavsett:-)


Ps. Igår kom jag på att det nog kan vara gott att ha i hackad vit choklad i muffinsen, men jag har dock inte testat det.

/Jo