Lucka 11




Dagens chokladkalender berättar "Three wise men, Melchior, Caspar and Balthazar followed the star to Jerusalem."... och chokladen är lika god som vanligt:) Fast jag som börjat vänja mig vid 90% choklad från Lindt kan ibland tycka att tom 70% choklad smakar ganska sött:)

I tekalenderns nr 11 finns ett Cheeky Cherubs bedtime sweet tea. Eftersom det verkade bäst att dricka det på kvällen så drack jag det faktiskt redan igår kväll... och det var gott, innehöll citronmeliss, björnbär, fläder, solros, timjan och blåklint men jag tyckte det smakade lite kamomill:). Jag lär mig verkligen mycket tyska på det här:). I alla fall så sov jag väldigt gott inatt och det var säkert teets förtjänst! Olika sovteer är oftast väldigt bra och fyller faktiskt sin funktion!

Dagens vitamin är vitamin C (askorbinsyra). Vitamin C är en stark antioxidant som skyddar kroppen mot yttre angrepp och den har en viktig betydelse när det gäller att reparera kroppens vävnader. Den hjälper också till att hålla vårt tandkött friskt. Dessutom hjälper vitamin C kroppen att tillgodogöra sig mineralet järn. De som röker och dricker mycket alkohol har störst risk för brist. Men även gravida bör tänka på att få i sig tillräckligt med mat som innehåller vitaminet. Gojibär, kiwi, jordgubbar, hallon, svartvinbär, ärtor, citron, tomat, sötpotatis, broccoli och nypon innehåller framförallt mycket av vitamin C.

Dagens hälsotips är att dricka mycket vatten under dagen även om det är höst och vinter. Kroppen behöver vätska även när det inte är varmt! Dock ska inget överkonsumeras, således inte heller vatten. För mycket vatten kan urlaka kroppens mineralförråd. Men ett par glas mer än vad du normalt dricker är bara bra! När vi känner törst så är det egentligen redan för sent... kroppen är då redan "uttorkad". Om du ofta har huvudvärk tex kan det bero på vatten/vätskebrist.