Lucka 13 LUCIA!



Glad Lucia!

Sagan i chokladkalendern fortsätter så här idag. "In Jerusalem they could only find cruel King Herold."...

I dagens telucka fanns ett te kallat "white source of strenght", ett stärkande te helt enkelt med vitt te och ingefära, citrongräs, kardemumma, solros, blåklint och apelsinskal. Ett gott te med mycket tesmak av de vita teknopparna. Känner mig mycket stark av det!

Dagens vitamin är vitamin A. Vitamin A har en viktig roll när det gäller vår syn, särskilt mörkerseendet. Men spelar också roll för reproduktionfunktionen och hudens välmående samt för vår andningsapparat. Vitaminet är också en stark antioxidant. Det finns två sorters källor, en aktiv form från animaliska källor i form av retinol och retinal. Den andra är en form som måste omvandlas i kroppen, kallad karoten (vanligast är betakaroten), som kommer från frukt och grönsaker. Man ska var mycket försiktig med tillskott av vitamin A. Det finns risk för leverskador. Brist å andra sidan kan orsaka blindhet och benskörhet. Formen betakaroten är säkrare, den omvandlas i kroppen vid behov. Betakaroten finns framförallt i gul-orangea frukter och grönsaker så som morötter, gojibär, sötpotatis, pumpa, aprikoser och mango. Det aktiva vitamin A finns framförallt i lever och ägg.

Dagens hälsotips är att, om du ofta är förkyld och snuvig, testa att undvika mjölkprodukter. Det råder delade meningar kring ämnet mjölk och slembildning. En är att mjölkprodukter kan vara slembildande i kroppen en annan att det är en skröna... vem vet? Antagligen, som med mycket när det gäller kosten, något som är individuellt. Men för mig stämmer det, min förkylning blir värre om jag äter mjölkprodukter. Symptomen vid en förkylning kan alltså för vissa bli värre vid intag av dessa produkter. Jag minns när jag var barn och var sjuk - det enda jag ville äta var glass - men det kan alltså vara så att det egentligen inte så bra eftersom glass oftast är gjord på mjölk/grädde och således kan förvärra besvären. Mjölkprodukter är självklart i många sammanhang en bra och otroligt viktig källa till både kalcium och andra vitaminer och är särkilt bra för barn! Men om man inte vill dricka mjölk finns idag många andra bra alternativ. Laktosfria för de som är känsliga mot laktoset men annars, för de som tex är känsliga för proteinet (kasein), finns sojamjölk, havremjölk, getmjölk, fårmjölk, rismjölk och mandelmjölk. Ibland kan mjölkprodukter, till följd av höga hormonhalter och att det har ett surt ph-värde, också vara en orsak till utslag och eksem. Men har man inga bekymmer ska man inte skapa dem! Men har man problem av något ovanstående slag så kan det vara en bra idé att testa sig fram helt enkelt!

Ha en fortsatt trevlig Luciadag!
Själv ska jag klinka lite på mitt piano:)
Kram


Kommentarer
Postat av: Emmy

Hej vännen,



Wow, vad du vass du är på allt vad vitaminer heter! Riktigt intressant att läsa och det låter så mysigt med te-kalendern.



Tack för tipset om magnesiumtabletter! Ska kolla vad de har på apoteket.



Kramis

2009-12-13 @ 20:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0