Lucka 14



Godmorgon!

Chokladkalenderns saga fortsätter med "King Herod sent the kings to Bethlehem to find Jesus."...

I tekalendern hittar jag ett Stormy weather-te:), jag tolkar det som att teet värmer (ingen storm idag vad jag ser, men kallt dock), som innehåller pepparmynta, citronmeliss, timjan, lindblomma, salvia och fläderbär. Teet smakar mest pepparmynta. Friskt och gott!

Dagens vitamin är vitamin K (sista vitaminet - imorgon blir det mineraler). Vitamin K är lite anonymt. Det pratas inte mycket om det. Vitaminet har en viktig uppgift gällande blodets koaguleringsprocess men också för en hälsosam leverfunktion. Den största delen av vitamin K produceras i magen. Den delen som absorberas genom maten lagras i levern. En antibiotikakur som varar längre än ett par veckor kan orsaka brist på vitaminet och det är därför viktigt att hitta tilbaka till den normala tarmfloran. Det enklaste är att tillföra mjölksyrebakterier (probiotika) som bl.a. finns i yoghurtkultur, men också som tillskott. Sådant tillskott är bra för att råda bot på alla typer av magproblem. Brist är ovanligt, särskilt genom maten. De vanligaste födoämnena som innehåller vitamin K är kål, morötter, broccoli, ärter, selleri, spenat, blomkål, sparris, nässlor, plommon och päron.

Dagens hälsotips är alternativa/naturliga metoder för att bli av med huvudvärk. Huvudvärk kan bero på olika faktorer, såsom stress, homonell obalans, födoämnen, muskelspänningar eller skador. Det kan också vara så att dessa faktorer har samband. Ofta beror huvudvärk på någon slags spänning i kroppen. Själv är jag förskonad från huvudvärk men jag har andra svagheter:)...alla har vi något! Att massera tinningarna, särskilt med tigerbalsam, är tydligen väldigt effektivt har jag hört. Till och med så effektivt att Läkemedelsverket har godkänt den vita Tigerbalsamen för just spänningshuvudvärk! Andra tips är att minska på socker, raffinerade och processade livsmedel, (de ökar kroppens surhetsgrad som i sin tur kan leda till inflammationer i kroppen) men också koffein (öka vattenintaget). Träning av alla former är bra och särskilt yoga och promenader i naturen har visat sig ge extra avslappningseffekt.

Imorgon bloggar jag på kvällen, vi ses då!
Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0