Lucka 15



Sagan i chokladkalendern låter så här... "When Mary and Joseph arrived in Bethlehem they had to look for somewhere to stay."...

Tekalendern innehåller idag ännu ett lyckote. Denna varianten består av citronmeliss, kamomill, pepparmynta, malva och mynta. Den röda tråden i alla dessa teer i kalendern är citronmeliss, har jag upptäckt:)... Vad är då detta bra för? Jo... dels som krydda, otroligt välsmakande men också som medicinalväxt genom sina sömn- och rogivande egenskaper (dock inte sövande så som valeriana). Den påverkar även en orolig mage positivt. Örten sägs också sänka blodtryck och puls samt lindra nedstämdhet och stärka hjärtat!

Dagens mineral är kalcium. Kalcium är livsnödvändigt för skelettets och tändernas hälsa samt förebygger benskörhet. Mineralet är också viktigt för blodets och nervernas funktioner. Det bästa upptaget av kalcium sker tillsammans med magnesium (tar du tillskott så är det också en bra kombination, inte mest för magbalansen, eftersom den ena är laxerande och den andra stoppande). Kalcium finns bl.a. i havre, getmjölk, vattenkrasse, fikon, alger och sjögräs, brysselkål, alfalfa, hasselnötter, kål, broccoli, sesamfrön, mandel, tofu och så klart den källa som vi alla först tänker på, mjölk och mjölkprodukter. Muskelsvaghet, muskelkramper och domningar kan bero på brist på kalcium (och likaså på magnesium som också reglerar nerv- och muskelfunktioner). Vidare har studier visat att kalcium spelar en stor roll vid nedbrytningen av fett. Således kan mineralet ha betydelse vid viktminskning.

Dagens hälsotips är ett för mig något yogainspirerande tips om att fånga dagen och vara närvarande i stunden här och nu! Det är lätt att vara i dåtid eller/och framtid, men desto svårare att ha tankarna på det som sker just nu. Det handlar en hel del om att fokusera, koncentrera och disciplinera sinnet men framförallt om att slappna av och släppa allt som inte har att göra med det du just nu håller på med!

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0