Lucka 21




Nu är sagostunden snart slut och sammanfattningsvis kan jag konstatera att det inte varit jättespännande men jag har i alla fall fått en liten uppdatering av Jesus födelse:)... "The angels sung "Unto you is born this day a savior who is Christ the Lord"."....

I teekalendern hittar jag ett "Magic potion", så idag hoppas jag på magi! Av en alldeles speciell anledning behöver jag verkligen magi idag. Så det är bara att hoppas att det blir så!! Jag har varit klantig men det mesta löser sig:-). Teet innehåller rooibos, vanilj, ingefära, koriander, fänkål, kanel, citronmeliss. Teet är väldigt gott och smakar mycket av kanel, vanilj och ingefära!

Dagens mineral är kalium och natrium. Kalium och natrium är båda viktiga för kroppens vätskebalans. Kalium hjälper också kroppen till ett hälsosamt blodtryck och hjärtrytm medan natrium behövs för nerver och muskler. Natrium kan det lätt bli överskott av vid stort intag av processad mat, dock kan vissa äldre som tar blodtrycksmedicin få brist. Bra källor för natrium finns i fisk, sjögräs, selleri och kål. Överskott kan leda till vätskeansamlingar, högt blodtryck men också illamående och magkrampor. Brist på natrium kan uppstå vid hårt idrottande eller hög värme och symptomen är bl.a. trötthet, illamående, huvudvärk, yrsel, och svimning. Brist på kalium kan leda till förstoppning, trötthet och dålig njurfunktion. Kalium finns i avokado, aprikoser, råris, dadlar, fikon, nötter, nässlor, pumpa, fullkornsprodukter, spenat, sparris, potatis och rött kött.

Dagens hälsotips är att äta mycket av de 15 bästa superlivsmedlena som gynnar och maximerar kroppens hälsa, funktioner och energi! De är följande... blåbär, broccoli, linfrön, yoghurt (bakteriekulturen - probiotika som jag tidigare skrivit om här på bloggen), nötter och mandlar, fet fisk, olivolja, citrusfrukter, paprika, bönor och linser, havre, quinoa, blåa vindruvor, spenat och tomater.

Ha en fin vinterlandsdag!
Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0